Queer Rediscoveries and Appropriations of Francis Picabia in 1970s Italy

Authors

  • Giorgio Di Domenico Scuola Normale Superiore

DOI:

https://doi.org/10.13131/unipi/7wh4-7f62

Keywords:

art history, reception, 1970s, Italy, Francis Picabia

Abstract

In an article he published in 1973 in the queer magazine FUORI!, Mario Mieli stated his appreciation for Francis Picabia’s aphorisms. Building on this surprising statement, the paper addresses and contextualises the underground circulation and some queer appropriations of Picabia’s work and writings in 1970s Italy. The publishing history of Picabia’s aphorisms leads to a reconstruction of the gallerist Luciano Anselmino’s collection and commercial activity. Next, the paper focuses on the role that Corrado Levi played in the dissemination, critical reception, and Italian collecting of Picabia, tracing and contextualizing the presence of writings by the artists in Levi’s publications of the 1970s and early 1980s.

References

Anselmino, L., 1975, “Perché dico no a Torino”, in BolaffiArte, 46: 65, 112.

Anselmino, L., 1974, “Anche le mogli sono contro l’arte moderna”, in Stampa Sera, 9 dicembre: 5.

Anselmino, L., 1973, ed., Man Ray: Opera grafica, Luciano Anselmino, Torino.

Arbasino, A., 1980, Un paese senza, Garzanti, Milano.

Arbasino, A., 1969, Super-Eliogabalo: romanzo, Feltrinelli, Milano.

Artaud, A., 1977 (1969), Eliogabalo o L’anarchico incoronato, Adelphi, Milano.

Barilli, R., Calvesi, M., Trini, T., 1970, eds., 3ª Biennale internazionale della giovane pittura: gennaio 70: comportamenti progetti mediazioni, Edizioni Alfa, Bologna.

Benincasa, C., Pedriali, D., 1975, Man Ray: Les heures heureuses, Magma, Roma.

Bockris, V., 2003, Warhol: The Biography, Da Capo, Boston MA.

Bonito Oliva, A., 1975, “Picabia cleptomane: ‘homme d’inexpériénce’: una grande mostra a Torino”, in Domus, 544: 52-53.

Bragaglia, A.G., 1921, “Cronache d’arte – I misteri della Cabala”, in Cronache d’attualità, gennaio: 40-44.

Breton, A., et al., 1928, “Recherches sur la sexualité. Part d’objectivité, déterminations individuelles, degré de conscience”, in La Révolution Surréaliste, 11: 32-40.

Calvesi, M., 1978, Avanguardia di massa, Feltrinelli, Milano.

Camfield, W., et al., 2014-2023, ed., Francis Picabia: Catalogue Raisonné, 4 voll., Mercatorfonds, Bruxelles.

Colacello, B., 1990, Holy Terror. Andy Warhol Close Up, Harper Collins, New York NY.

Cortesini, S., 2019, “La fondazione del FUORI e la mobilitazione degli artisti (1971-1974)”, in Whatever, 2: 27-70.

Dalí, S., 1965, Diario di un genio, Edizioni dell’Albero, Torino.

Del Puppo, A., 2019, Pasolini Warhol 1975, Mimesis, Milano.

Fagiolo dell’Arco, M., 1976, ed., Surrealismo: “La création d’un mythe collectif”: Omaggio a André Breton, Agenzia d’Arte Moderna – Toninelli Arte Moderna, Roma.

Fagiolo dell’Arco, M., 1976, Francis Picabia, Fabbri, Milano.

Fagiolo dell’Arco, M., 1975, ed., Man Ray. L’occhio e il suo doppio, Palazzo delle Esposizioni, Roma.

Fagiolo dell’Arco, M., 1974, ed. Francis Picabia 1879-1953. Mezzo secolo di Avanguardia, Galleria Civica d’Arte Moderna, Torino.

Fagiolo dell’Arco, M., 1969, ed., Picabia. Opere dal 1917 al 1950, Galleria Notizie, Torino.

Ferenczi, S., 1977, “Preziosi consigli a una frocia su come impadronirsi e tenersi uno (o più) stallone, di S. Ferenczi 1913”, in Dalle cantine frocie, 3: p.n.n..

Ferenczi, S., “Dressage d’un cheval sauvage”, in Id., 1970, Œuvres complètes: II: 1913-1919: Psychanalyse 2, Payot, Paris: 27-31.

Janus, 1972, ed., Man Ray, Comune di Ferrara, Ferrara.

Janus, 1975, ed., Andy Warhol: Ladies and gentlemen, Mazzotta, Milano.

Janus, Pedriali, D., 1975, Pier Paolo Pasolini, Magma, Roma.

Kalliany, D., 1973, “La casa-galleria di un giovane mercante torinese: un tempio privato per Man Ray”, in BolaffiArte, 30: 48-51.

Kamien-Kazhdan, K., 2018, Remaking the Readymade. Duchamp, Man Ray, and the Conundrum of the Replica, Routledge, New York City, NY-London. https://doi.org/10.4324/9780429453724

Kraus, K., 1977 (1969), Calasso, R., ed., Detti e contraddetti, Adelphi, Milano.

Levi, C., 2009, È andata così. Cronaca e critica dell’arte 1970-2008, Electa, Milano.

Levi, C., 1989, Diari di qua e di là, Giancarlo Politi, Milano.

Levi, C., 1986, ed., Il cangiante, Nuova Prearo, Milano.

Levi, C., 1986, Canti spezzini, Chimera, Milano.

Levi, C., 1985, Una diversa tradizione, Clup, Milano.

Levi, C., 1980, “Altrimenti: Robert Walser, Fernando Pessoa, Lewis Carrol, Alfred Jarry, e”, in Levi 1985: 97-110.

Levi, C., 1980, “Alighiero e Boetti”, in Levi 1985: 41-68.

Levi, C., 1979, New kamasutra. Didattica sadomasochistica, La Salamandra, Milano.

Levi, C., 1977, ed., Dalle cantine frocie, 3.

Levi, C., 1976, “s.t”, in IL VESPASIANO degli omosessuali, supplemento speciale a Re Nudo, 43: 18-19.

Madaro, L., 2020, I grandi solitari dell’arte italiana. Il libro di Laura Cherubini e l’intervista, in Artribune, 10 dicembre.

Man Ray, 1981, Janus, ed., Tutti gli scritti, Feltrinelli, Milano.

Man Ray, 1975, Autoritratto, Mazzotta, Milano.

Marco, 1979, “La patente di frocio che ti toglie la divisa”, Lotta Continua, 22 novembre: 15.

Marini, G.L., 1974, “La Scuola di New York in un palazzo veneziano: Welcome in Venice”, in BolaffiArte, 44: 26-29.

Menzio, E., 1975, ed., Album Picabia. Immagini della vita di Francis Picabia raccolte da Olga Picabia Mohler, Galleria Notizie-Stampatori, Torino.

Mieli, M., 1977, Elementi di critica omosessuale, Einaudi, Torino.

Mieli, M., 1973, “I radical-chic e lo chic radicale”, in FUORI!, 7: 16-17.

Pasolini, P.P., 1999, De Laude, S., Siti, W., eds., Saggi sulla letteratura e sull’arte, II, Mondadori, Milano.

Pasolini, P.P., 1976, “Ladies and Gentlemen”, in Andy Warhol. Ladies and Gentlemen, Galleria Luciano Anselmino, Milano.

Perna, R., 2017, “‘Il complotto di Zurigo’: la rilettura del Dadaismo nella cultura e nelle pratiche espressive del movimento del ’77”, in Casero, G., Di Raddo, E., Gallo, F., eds., Arte fuori dall’arte. Incontri e scambi fra arti visive e società negli anni Settanta, Postmedia books, Milano: 160-167.

Picabia, F., 1960, Dits – Aphorismes réunis par Poupard-Liessou, Eric Losfeld, Paris.

Picabia, F., 1950, “s.t.”, in La Nef, 71-72: 116-123.

Picabia, F., 1924, “391”, in 391, 17: p.n.n.

Picabia, F., 1922, “Pithécomorphes”, in Littérature, 6: 20.

Picabia, F., 1920, “Extrait de Jésus-Christ rastaquouère”, in 391, 13: p.n.n.

Picabia, F., Ribemont-Dessaignes, G., 1920, Jésus-Christ rastaquouère, Collection Dada, Paris.

Place, J.M., 1975, ed., La révolution surréaliste: collection complete: 1924-1929, Jean-Michel Place, Paris.

Pedriali, D., Salzano, G., Andy Warhol, Magma, Roma.

Poupard Lieussou, Y., 1973, “Linguistica e moralità di Picabia”, in Quinta parete, 3: 49.

s.a., 1979, “Il gallerista Anselmino trovato morto nel bagno”, in Stampa Sera, 4 settembre: 8.

s.a., 1977, “Omosessualità: se ne parla alla camera. Come?”, FUORI!, 17: 10-13.

Sacher Masoch, L. von, 1977, Venere in pelliccia, Bompiani, Milano.

Published

2024-09-26

How to Cite

Di Domenico, G. (2024). Queer Rediscoveries and Appropriations of Francis Picabia in 1970s Italy. Whatever. A Transdisciplinary Journal of Queer Theories and Studies, 7(1), 89–108. https://doi.org/10.13131/unipi/7wh4-7f62

Issue

Section

Visual Arts through a Queer Lens (1800-2000)