Non-normative models: some considerations on the male nude in performance art contexts in Italy (1968-1974)

Authors

  • Francesca Gallo Università «La Sapienza» di Roma

DOI:

https://doi.org/10.13131/unipi/mgkp-nk72

Keywords:

male nude, Ferruccio De Filippi, Renato Mambor, Luigi Ontani, Tommaso Binga, Vettor Pisani

Abstract

The essay analyzes some examples of the use of the male nude in photographic and performance works made in Italy between 1968 and 1974, starting from the hypothesis that merely departing from the norm – represented by the female nude – is already a noteworthy fact. Although, in some cases, the thematization of the androgyne resorts to the mythological and allegorical filter, the use of the male nude contributes in various ways to shaking gender clichés and traditional heterosexual binarism. What emerges is a potential area of tangency and overlap between the affirmative postures of the homosexual movement and a certain tendency to rethink masculinity, which is also being challenged in parallel by feminism.

References

Acconci Studio, 2006, Vito Acconci. Diary of a Body 1969-1973, Charta, Milano.

Aicardi P., 1972, “Traduzione da Vettor Pisani”, in Data, 2: 16-21.

Alinovi F., 1981a, “L’Ombrofago”, in Id., Marra: 147-151.

Alinovi F., 1981b, “Transformer”, in Id., Marra: 143-146.

Alinovi F., Marra C., 1981, La fotografia. Illusione o rivelazione?, Il Mulino, Bologna.

Arscott C., Scott K., 2000, Manifestations of Venus. Art and Sexuality, Manchester University Press, Manchester-New York.

Bätzner N., Disch M., Meyer-Stoll C. (a cura di), 2019, Entrare nell’opera. Processes and Performative Attitudes in Arte Povera, König, Köln.

Bellini, A., 2016, “Intervista a Michelangelo Pistoletto attorno alla collaborazione con Vettor Pisani”, in Cherubini, Viliani, Viola 2016: 95-97.

Belloni F., 2018, “Stampo virile”, in Studi di Memofonte, 21: 3-40.

Berger J., 1972, “Ways of Seeing”, in Jones 2010: 49-53.

Bernobini P., 1969, “Nati da venere”, in Playmen, 1969, marzo: 148-157.

Butler C., Mark L. G. (ed.), 2007, WACK! Art and the Feminist Revolution, Cambridge (MA), The MIT Press.

Bonito Oliva A. (a cura di), 1971, 7e Biennale de Paris, Centro Di, Firenze.

Bonito Oliva A. (a cura di), 1973, 8e Biennale de Paris. Italie, Centro Di, Firenze.

Bonito Oliva A. (a cura di), 2021, Vettor Pisani. Apocalypse Now. Carpe Diem, Carte Segrete, Roma.

Calvesi M., 1970, Fine dell’alchimia, in Calvesi 1978: 192-197.

Calvesi M., 1978, Avanguardia di massa, Feltrinelli, Roma.

Capasso A., 2002a, “Vettor Pisani: la follia e l’arte”, in Capasso 2002: 1-6.

Capasso A. (a cura di), 2002b, Vettor Pisani. “Meglio un asino vivo che un artista morto”, Flash Art Museum-Pio Monti, Roma-Trevi.

Cappelletti G., 2020, “Un cambio di passo: la partecipazione italiana alla VII Biennale di Parigi del 1971”, in Studi di Memofonte, 24: 113-144.

Carpi De Resmini B. (a cura di), 2014, Renato Mambor. Atto Unico, Quodlibet-Macro, Roma.

Cherubini L., Viliani A., Viola E. (a cura di), 2016, Vettor Pisani. Eroica/Antieroica. Una monografia, Electa, Milano.

Conte L., Gallo F. (a cura di), 2023, Territori della performance. Percorsi e pratiche in Italia (1967-1982), MAXXI-Quodlibet, Roma.

De Leo M., 2023 [2021], Queer. Storia culturale della comunità LGBT+, Einaudi, Torino.

Di Marco I., Battisti C.S., Lunerti D. (a cura di), 2023, Rivoluzionariə. 40 anni del circolo di cultura omosessuale Mario Mieli a Roma, Tlon, Roma.

Eliade M., 1971, Mefistofele e l’androgine, Edizioni Mediterranee, Roma (ed. orig. Paris 1954).

Fabbris E., 2016, “Lemmario 1. Il dizionario alchemico-esoterico-filosofico”, in Cherubini, Viliani, Viola: 34-36.

Gallo F. (a cura di), 2014, “La performance in Italia: temi, protagonisti e problemi”, in Ricerche di storia dell’arte, 114: 4-59.

Gallo F., 2023, Variazioni attorno al tableau vivant: appunti sulle performance di Luigi Ontani, in Zanetti: 252-259.

Getsy D. J., 2014, “Acts of stillness: statues, performativity, and passive resistance”, in Criticism, 1: 1-20.

Horne P., Lewis R. (eds.), 1996, Outlooks. Lesbian and Gay Sexualities and Visual Culture, Routledge, London-New York.

Jones A. (ed), 2010, The Feminism and Visual Culture Reader, Routledge, London-New York.

Jones A., 2015, “ ‘Individual Mythologist’. Vulnerability, Generosity, and Relationality in Ulay’s Self-Imaging”, in Stedelik Studies, 3: https://stedelijkstudies.com/journal-archive/issue-3-place-performance/

L’Attico 1957-1987. 30 anni di pittura, scultura, musica, danza, performance, video, 1987, Mondadori-De Luca, Milano-Roma.

Lippard L., 1974, “Six”, in Lippard 1976: 90-95.

Lippard L., 1975, “What is female imagery?”, in Lippard 1976: 80-89.

Lippard L., 1976, From the center. Feminist essays on women’s art, Dutton, New York.

Mambor R., Speciale P., Riposati M. (a cura di), 1996, Renato Mambor Relazione, Carte Segrete, Roma.

Mecugni A., 2011, “A ‘Desperate Vitality’. Tableaux Vivants in the Work of Pasolini and Ontani (1963-1974)”, in Palinsesti, 2: teseo.unitn.it/palinsesti/article/view/782/441 (25.III.2023).

Meyer R., 2007, “Hard Targets: male bodies, feminist art, and the force of censorship in the 1970s”, in Butler e Mark 2007: 362-383.

Middleman R., 2018, Radical Eroticism. Women, Art, and Sex in the 1960s, University of California, Oakland.

Morgan J., Friggeri F. (eds.), 2015, The Ey Exhibition. The World goes Pop, Tate-Graphicon, London.

Moschini F. (ed.), 2018, Luigi Ontani. SanLuC’astoMalinl’conicoAttoniT’onicoEstaEstE’tico, Accademia Nazionale di San Luca, Roma.

Mulvey L., 1975, “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, in Jones 2010: 57-66.

Ontani L., 1975, L’onfalomane, 1975, Franz Paludetto, Torino.

[Ontani L., testi di Alessandra Galasso], 2003, Luigi Ontani: Genthara, SMAK-Italre, Gent-Roma.

Pergolani M., 1973, “Gli idoli ambigui”, in Playmen, agosto: 26-37.

Perna R., 2021, “Le performance di Tomaso Binga: una rilettura attraverso le fonti”, in Arabeschi, 18: 19-33.

Pisani M., 1973, “L’eroe da camera. Tutte le parole dal silenzio di Duchamp al rumore di Beuys” [dattiloscritto distribuito a Contemporanea], in Pisani 2011: 10-13.

Pisani M., 2011, Il lettore capovolto. Scritti critici su Vettor Pisani 1973-2009, Horti Lamiani Bettivò, Roma.

Polidori P. (a cura di), 2022, Io sono un frammento archeologico. Ferruccio De Filippi, Cambiaunavirgola, Roma.

Rusconi M., 1976, “La carta dei diritti dell’omo”, in L’Espresso, luglio: 16-17.

Schwarz A., 1979, L’immaginazione alchemica, La Salamandra, Milano.

Tomassoni I., 2021, “Vettor Pisani: antagonismo abissale”, in Bonito Oliva 2021: 11.

Trini T., 1976, “Vettor Pisani”, in Data, 23: 21.

Trini T., 1978, “Vettor Pisani”, in Data, 32: 33.

Warr T. (ed), 2006, Il corpo dell’artista, Phaidon, London.

Wilson S., 2000, “Monsieur Venus: Michel Journiac and love”, in Arscott, Scott: 156-172.

Wood C., 2012, A Bigger Splash. Painting after Performance, Tate, London.

Wood C., 2018, Performance in Contemporary Art, Tate, London.

Zanetti U. (a cura di), 2023, La performance a Bologna negli anni ‘70, MAMbo, Bologna.

Zanichelli E., 2019, “Between Different Thinking and Neo-Avant-Garde Approaches: Creative Practices of Italian Women Artists in the 1970s”, in Bätzner, Disch, Meyer-Stoll: 372-375.

Published

2024-09-26

How to Cite

Gallo, F. (2024). Non-normative models: some considerations on the male nude in performance art contexts in Italy (1968-1974). Whatever. A Transdisciplinary Journal of Queer Theories and Studies, 7(1), 151–171. https://doi.org/10.13131/unipi/mgkp-nk72

Issue

Section

Visual Arts through a Queer Lens (1800-2000)